Počet položek: 0 0,- Kč
RUN99
Vše pro běžce na jednom místě

Jaká je hranice mezi během a chůzí?

Pokud vám někdo tvrdí, že kilometr za šest minut a více už není běh, nedejte se! Nemusíte být zklamaní, že to "jako běh" prozatím nevypadá, pro začátek chůze plně postačí.

Chůze je pohyb, kterým strávíme nejvíce času. Je šetrnější k pohybovému aparátu, páteři i kloubům. Takže představuje ideální pohybovou aktivitu především pro lidi s nadváhou. Pokud chcete začít s pravidelným během, je pro vás chůze pro začátek to pravé ořechové.

Takto je popsána chůze v materiálech pro školení trenérů chůze - začínáme pochodou chůzí, ruce jsou spuštěny podél těla, tělo vzpřímené, trup vytažený z boků. Boky vytáčíme vpřed s vykračující nohou, rukama pohybujeme protisměru v souladu s rytmem kroku. Délka kroku má být úměrná výšce postavy nebo délce dolních končetin. Správně volená délka kroku umožňuje dodržení chodeckého stylu. 

Další fází je zapojení horních končetin. Při stejném držení trupu ohneme ruce v lokti do pravého úhlu, zvedneme je na úroveň pasu, dlaně máme mírně sevřené a pohybujeme jimi rytmicky podél těla. Ruce nerozhazujeme do stran ani příliš vpřed nebo vzad. Jdeme zrychleným krokem a rukama pohybujeme v rytmu kroku.

Důležité je naučit se v této fázi tréninku správně a pravidelně dýchat. I při chůzi si hlídejte tepovku, která by neměla přesáhnout 70% vaší maximální tepové frekvence (měli byste být schopni souvisle mluvit). Běh s chůzí má mnoho společného, proto je přechod k běhu pak velmi snadný.

Přeměna z chodce na běžce

Při chůzi se cítíte skvěle a máte chuť se posunout o krok dál? Pokud již zvládnete svižnou chůzi alespoň po dobu 30 minut, pak je čas odlepit nohy od země. Běh se od chůze v podstatě liší jen tím, že máte obě nohy ve vzduchu. Držte stejný krok a udržujte stejné tempo. A běžíte!

Z počátku jděte tzv. indiánský běh -  střídejte svižnou chůzi s lehkým během, třeba po minutě, postupně běžecké úseky prodlužujte až docílíte souvislého 30 minutového běhu.

Fáze přechodu z chodce na běžce můžete trvat i 2-3 měsíce. Vydržte! Vaše tělo potřebuje podmínky k potřebným změnám - namnožit mitochondrie ve svalech, zhustit kapilární síť okolo svalových vláken, zvýšit efektivitu a výkon srdečně-cévního systému a někdy i shodit pár kilo. Pokud k tomu nedojde budete se trápit a funět a přestane vás to bavit....Takže začněte pomalu a propracovávejte se k lepší kondici krok po kroku.

Nenechte se odradit a začněte běhat! Ale opravdu od začátku Smějící se